2016: het jaar van het veganisme

Wat is het jaar 2016 een fantastisch jaar geweest voor het veganisme, mischien merken jullie daar niet zo veel van maar er is dit jaar ontzettend veel groei geweest in deze gemeenschap en veganisme is hip en hot. Het jaar 2016 wordt dan ook wel “the year of vegan” genoemd om verschillende redenen en daarom wil ik vandaag jullie hier wat meer over vertellen. Ik neem paar onderwerpen die ik interessant vindt om met jullie te delen.



Waar te beginnen er is zó veel gebeurt dit jaar voor het veganisme… laat ik beginnen bij eind 2015, toen kwam WHO (world health organisation) met een zeer belangrijk rapport uit dat het eten van bewerkt vlees net zo kanker verwekkend is als het roken van sigaretten of als asbest.
Het rapport van WHO heeft mensen en overheden wakker gemaakt, vooral jongeren zijn veel bewuster geworden wat er nou dagelijks op het bord beland. Bij deze generatie, ze worden ook de millennials genoemd, (mensen die zo tussen 1984 en 2000 zijn geboren) is veganisme een trend. Dit komt vooral door het internet, het woord “vegan” is volgens Google 32% meer op gezocht dan de voorgaande jaren.  In de UK is veganisme zelf met 300% gestegen in vergelijking met 10 jaar geleden.

Dankzij internet komen steeds meer mensen in aanraking met hoe het nou echt in de voedsel industrie er aan toe gaat. Niet alleen de schandalen die vroeger achter gesloten deuren bleven worden nu zichtbaar gemaakt maar ook hoe dat stuk vlees nou eigenlijk op ons bord beland. Er staan nu ontelbaar veel informatieve filmpjes over hoe het er aan toe gaat in de vlees, melk en ei industrie. De voedselindustrie voelt zich betrapt maar kan er niet meer omheen, de klanten vragen om verandering en anders zoeken ze een ander.

Je kan het jaar 2016 ook wel het jaar van wakker worden noemen, wij de consument willen producten die bijdragen aan onze gezondheid en de gezondheid van de aarde. Steeds meer beginnen in te zien dat de voedselindustrie toch wel de grootste boosdoener is van onze klimaatverandering, om paar voorbeelden te noemen: het opwarmen van onze aarde, het verspillen van landbouwgrond en het verdwijnen van diersoorten. Wij hebben maar 1 aarde en daar moeten wij zuinig op zijn.
Ik kan hier bloggen vol van schrijven maar die zijn voor een andere keer.

In 2016 zijn wij consumenten wakker gemaakt en bedrijven merken dat.
De vraag naar plantaardige opties is in 2016 dan ook ontzettend gestegen, in US is dit vooral te merken. Daar zijn zelf grote bedrijven begonnen met plantaardige vlees en zuivel vervanger te maken. Zo heb je daar nu een plantaardig burger dat echt bloed (plantbloed, vraag me niet hoe ze dat doen) en is er een vegan ei op de markt gebracht. Hele grote jongens investeren in plantaardig vlees en zuivel vervangers want die hebben in de gaten dat daar de toekomst ligt, dus ook waar de meeste winst te behalen valt. Ze zeggen/voorspellen dan ook dat 2017 het jaar gaat worden voor de plantaardig vlees revolutie.
Hier in Nederland zijn er ook dingen aan het veranderen omdat ook hier de vraag steeds groter wordt en als bedrijf zou het dom zijn om niet mee te profiteren dan deze groeiende markt. Het vlees vervangerschap in de supermarkt wordt steeds uitgebreider en ook steeds meer andere producten zoals sausen, pakjes en zakjes worden diervrij gemaakt.

Wat ook bij heeft gedragen aan het veganisme is dat steeds meer beroemdheden de noodzaak van veganisme inzien en dit promoten. Beroemdheden zoals Moby, Arnold Schwarzenegger, James Cameron, Ellie Golding, Miley Cyrus, Stevie Wonder, Cat von D en Pamela Anderson om er even paar op te noemen dringen mensen aan om meer plantaardig te gaan eten. Onlangs heeft zelfs heeft Oprah Winfrey, die toch wel een grote invloed heeft op miljoenen mensen, haar kijkers gevraagd om vaker dat stuk vlees te laten staan.
Leo DiCaprio, acteur, klimaat/milieu activist en filmmaker heeft dit jaar een documentaire “Before the flood” uitgebracht. Deze docu gaat vooral over klimaatverandering, een goede docu om te kijken en dit kan gewoon via Youtube.

Nu ik het toch over Youtube heb, voor jongeren en mijn generatie is dit toch wel het tv kijken van vroeger. Via deze weg komen veel mensen dan ook in aanraking met het veganisme. Veel grote vloggers (zoals de mensen genoemd worden die daar een kanaal hebben) praten het over veganisme. Veganisme is zo hot dat er mensen met grote kanalen met echt 1.000.000 of zelfs 50.000.000 volgers uit de vleeskast komen en hun volgers bekennen dat zij vegan zijn of zijn geworden en praten over veganisme en de noodzaak ervan. Deze mensen bereiken op deze manier echt ontelbaar veel andere, wat ontzettend gaaf is op te zien.
Op Youtube staat een uitgebreid overzicht over wat ik net heb benoemt en nog veel en veel meer. Dit filmpje is gemaakt door Plant Based News .

Hier in Nederland valt veganisme mischien minder op maar ook hier zijn veranderingen gaande. Het rapport van WHO heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat onze voedselschijf in 2016 is aangepast. Het heeft er zelfs voor gezorgd dat vlees er helemaal van verdwenen is, hij is behoorlijk plantaardig gemaakt. Kijk maar eens goed, nergens staat vlees (wel vis) in een schijf beschreven. Dit was echt wereldnieuws en de hele wereld schreef er over op blogs, vlogs, tv en in kranten. Als je er over nadenkt is dit behoorlijk revolutionair want in vele landen zoals US heeft de voedsel industrie zo’n macht dat ze daar een dik proces aan de broek zouden krijgen als vlees uit de voedselschijf zou verdwijnen. Veganistisch/plantaardig eten wordt nu gewoon erkent als een een gezond eetpatroon voor jong en oud. Dat is in mijn ogen een hele grote vooruitgang. Dit heeft ook onder andere ernaar toe geleid dat de boekwinkels vol liggen met nieuwe boeken die meer plantaardige eten of veganisme promoten.
Zo heb je bloggers die een boek uitbrengen zoals “De Groene Meisjes”  en “Green Happiness”. Als je in de boekhandel of online kijkt zijn er ontzettend veel veganistische boeken te verkrijgen zoals de nieuwe van Lisa Steltenpool waar ik in het voorjaar zelfs een blog over schreef.
Er komen steeds meer plekken waar je als veganist kan eten, er is zelfs in Groningen een vegan supermarkt geopend nog niet zo lang geleden. Er is vooruitgang, het gaat traag maar er is vooruitgang.
Dit jaar waren er zelf in Utrecht twee festivals in de jaarbeurs gewijd aan veganisme. Zo was er in het voorjaar Veggieworld en afgelopen weekend VegFest. Op de laatste worden elk jaar de Vegan Awards uitgereikt aan mensen en bedrijven die dat jaar uitblonken en het veganisme op welke manier dan ook positief promoten. Lijkt zo’n event jou ook wel wat, kijk dan op de website www.veganevents.nl voor een overzicht voor komend jaar.

Het jaar 2016 was een zeer goed jaar voor veganisme en ze voorspellen dat 2017 nog beter gaat worden.
Wat heeft 2016 voor mij betekend, waar zal ik beginnen…. nou eigenlijk begin ik niet. Ik wil graag in een ander blog mijn persoonlijke overzicht vertellen want ook daarover heb ik veel te vertellen.

Tot het volgende blog.

One Reply to “2016: het jaar van het veganisme”

  1. Mooi artikel Anne!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.