De maaltijdsalade, voedzaam, lekker en gezond

Vandaag in het blog wil ik jullie vertellen over mijn persoonlijke held de maaltijdsalade.
Ik neem tegenwoordig namelijk steeds vaker een lekkere eigengemaakte maaltijdsalade mee naar het werk en dat bevalt mij erg goed.  Collega’s kijken soms wel eens vreemd op als ik met een best grote bak salade aan kom zetten en vragen mij dan met verbijstering: eet je dat helemaal op! en:dat je dat op kan zeg!
Het klopt de bak is best groot, maar de salade moet natuurlijk wel goed vullen anders loopt mijn maag na 2 uurtjes alweer te knorren. Mijn salades zijn eigenlijk ook olie vrij dus alleen de groentes moeten voor de calorieën zorgen en ja die zitten niet zo veel in plantjes. Daarom kan ik ook van die hele lekkere grote salades eten die mij de middag wel door krijgen zonder dat ik om een uurtje of vier een snack aanval krijg.

Als jij je nu afvraagt : Hoe maak jij nou zo’n lekkere gezonde maaltijdsalade dan? nou dat vertel ik jullie vandaag graag in het blog.

WP_20160121_11_16_21_Pro

Wat is een maaltijdsalade?
Een maaltijdsalade, een goed vullende gezonde salade die jouw lichaam voed zodat deze hierop uren kan branden zonder dat het om meer energie gaat vragen.
Een echte maaltijd salade is dan ook op basis van een koolhydraat rijke bron zoals aardappels, een graansoort of pasta. Een grote bak salade mag dan ook best uit 400-500 of meer plantaardige calorieën bestaan, het lichaam brand deze namelijk allemaal weer op. Zie ook Weg met die koolhydraten angst en eet!

Een goede maaltijdsalade bestaat eigenlijk uit 4 onderdelen, deze zijn: de basis (voor de koolhydraten), het beetje groen (voor de vitamientjes zoals ijzer), de vulling (voor de smaak) en de dressing om hem af te maken.

Basis.
Als basis kan je denken aan aardappels, pasta, bruine rijst en andere graansoorten. Maar ook bonen zoals linzen en kikkererwten zijn erg lekker om te gebruiken. Ik doe zelf altijd een combi van bijvoorbeeld bonen en rijst/aardappels.

Het stukje groen.
Voor de vitaminen zoals ijzer is een beetje groen in je salade lekker gezond. Denk hierbij aan donkergroene slasoorten zoals, rucola sla of verse spinazie, fijngesneden rauwe broccoli of verse kruiden. Donkergroene sla soorten zijn allemaal prima om te gebruiken, laat die ijsbergsla liever staan, daar zit niet zo veel in behalve veel water.

Vulling en smaakmakers.
Met verse groentes en zelfs fruit maak je van nu nog een beetje saaie salade een heerlijke smaakexplosie in je mond. Eigenlijk kan je alle soorten groentes wel gebruiken.
Niet alleen rauw maar ook, gekookte, gegrilde, gestoomde, uit blijk of potje zijn heerlijk om te gebruiken. Fruit zoals mango, bessen, rozijnen, peer en appel voegen weer een tufje zoet toe. Zo zorgen noten, zaden en avocado weer voor een gezond vetje en iets hartigs, wat verse rode peper of wat gember voor pit. Met augurk krijg je een lekker zuurtje en met olijfjes weer een zoutje. Al deze smaken zorgen dat je salade heerlijk in balans is en alle smaak sensaties je smaak pupillen zullen prikkelen.

Dressing.
Om de salade echt af te maken is een lekkere dressing natuurlijk een must.  Zo is een dressing op basis van azijn is niet alleen lekker maar ook gezond. Wat ik zelf lekker vind is balsamico azijn met wat mosterd (2 eetl azijn op 1 eetl mosterd verhouding). Maar een beetje uitgeknepen citroen is ook lekker fris. Wees zuinig in het gebruik met olie, deze maakt van de nu nog zo gezonde salade weer een (lege)calorie rijke maaltijd.

Nog wat tips.
O Om tijd te besparen met het maken van een salade kan je grote pan rijst, aardappels of bonen koken en deze in porties in te vriezen. Je ontdooien als ze namelijk weer heel makkelijk   door ze in een schaaltje te doen en er even kokend water overheen te gieten. In de koelkast kan je ze natuurlijk ook bewaren voor ongeveer 3-4 dagen.
O Koop je een salade in de winkel wat ook helemaal goed is natuurlijk, probeer dan niet dat hele zakje dressing te gebruiken, dat zakje is echt veel te veel olie.
O Als je bonen of groente uit blik gebruikt, spoel deze eerst even om, vaak is het vocht best wel zout.

Hier laat ik het bij voor vandaag.

Een gedachte over “De maaltijdsalade, voedzaam, lekker en gezond

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.