Het rennende Mugje update #1

het-rennende-mugje-2Vandaag heb ik een update over hoe het gaat mijn hardloop training. Het is alweer een
maandje geleden dat ik jullie vertelde dat ik mee ga doen met een Cityrun van 6.5 km en
daarvoor hard aan het trainen ben.
In het eerste blog over mijn hardloop training vertelde ik jullie dat ik mee doe bij onze
plaatselijke atletiek verenging met training.
Vandaag wil ik jullie weer helemaal up-to-date brengen over hoe het trainen gaat.

Waar te beginnen, ik heb zo veel te vertellen over de training, het weer, mijn hooikoorts en hardloop benodigdheden.

Laat ik maar beginnen met het trainen dan volgt de rest denk wel vanzelf.
Ik train nog steeds braaf 3x in de week, ja zelfs met hitte golf van afgelopen week. Dat was
trouwens wel flink afzien, het was echt warm! De thermometer heeft hier die week erg vaak zo rond de 33 graden (of hoger) gestaan en in de ochtend was het al 20+.
Geen ideaal weer om mijn hardloopschoenen aan te doen en mijn rondje te rennen. Maar dat heb ik wel gedaan en was super trots op mezelf dat ik toch doorzetten.
Ik heb die week wel mijn training aangepast, je moet wel een idioot zijn om in de brandende zon je fanatiek te gaan inspannen. Ik heb in de hittegolf week de wekker om 6.30 gezet zodat ik rond 8.00 uur kon gaan trainen in een nog aangenaam temperatuurje. Om mij niet te veel in te spannen heb ik hardloop lesjes van paar weken geleden gedaan, dat houd in 3 min wandelen en 4 hardlopen en dat paar keer. Na 30 min zit te training er weer op en kan ik lekker onder de douche gaan afkoelen. Met een luchtig shirtje, een korte broek, zonneklep, zonnebril en Evy in mijn oren ging ik braaf aan de training.

collage-2015-07-10

Ik ben ondertussen met de training bij het einde van week 6 van de 10 beland. Ik loop
dus al 7 min achter elkaar hard. Ik ben echt zo super trots op mezelf dat ik het vol hou en nog leuk vind ook, noujah meestal dan.
Het lijkt niet zo veel die 7 min maar als ik dan nadenk dat ik paar weken geleden na 1 min al liep te puffen is die 7 min al een hele overwinning, straks loop ik (tenminste dat is het plan) 30 min achter elkaar. Want die 7 minuutjes zijn nog best pittig en elke week komen er weer paar minuutjes bij. Ik vind het nog lastig om niet aan de minuten te denken maar gewoon naar de muziek te luisteren of rond te kijken waar ik loop. Ik moet dus nog leren om meer te genieten en minder op de klok te letten.

De training bij de atletiek verenging is voor mij nog steeds zwaar, het niveau is hoog en er zijn ondertussen veel beginners al afgevallen. Ik zelf vind dit natuurlijk heel erg jammer want nu loop ik eigenlijk in mijn eentje achter de marathon lopers aan te sjokken.
Maar ik ga mij echt niet laten kennen door op te geven, ik leer zo veel op de training over goede loophouding en goed op te warmen dat het zonde is om op te geven. Dus ik zet stug door en ga elke keer nog braaf trainen maar wel op mijn eigen niveau, ik ga mij niet vergelijken met die anderen en hun tempo aannemen. Ik merk dat ik elke week vooruit ga en verder kom, dus opgeven is echt geen optie.
Ik merk dat mijn lichaam zich aan het aanpassen is, ik krijg been spieren en armen die er eerst niet zaten, dat is zo leuk om te zien, dat alleen al is super motiverend. Mijn gewrichten zoals mij knieën protesteren niet meer  omdat de spieren daar ook sterker worden.

Waar ik wel achter kwam de afgelopen maand en daar baal ik wel erg van is dat mijn hooikoorts flink opspeelde met al die bloeiende grassen. Het leek gewoon alsof de grassen expres tegelijk al hun pollen de lucht in gooiden om mij te pesten als ik langs kwam lopen. Zo wat had ik een last zeg! het vervelende was ook dat ze overal aan het grasmaaien waren dus mijn longen hadden het echt zwaar te verduren. Ik liep te puffen en te kreunen en mijn neus liep ook nog lekker te druppen. Ik leek wel een hijgend hondje die het warm had. Ik heb dus naar de allergie pilletjes en een neus snuiver moeten grijpen want anders was het hardlopen voor mij echt niet te doen. Nu met deze pillen gaat het een stuk beter en heb meer long inhoud.
hooikoortskaart
Ja zo zagen de kaarten er de laatste weken er voor mij uit, alarmfase rood voor pollen in de lucht.
Dat is echt niet leuk!!
Met wat tips van internet, de pilletjes en een snuifje voor de training zijn de klachten al stukken minder geworden.

Een goede tip was om de kleding na gebruik gelijk me de hand even te wassen om pol vrij te maken.
Douchen om pollen uit huid en haar te halen is ook een goede tip.

Waar ik ook achter ben gekomen is dat een goed ontbijt echt erg belangrijk is, met twee
boterhammetjes red ik het niet en kom ik echt die man met de hamer tegen die mijn hele training verpest. Een ontbijtje met havermout, fruit en toppings werkt het beste voor mij. Genoeg water drinken voor en na de training is ook erg belangrijk en met het warme weer had ik zelfs water bij mij.

Wat ik nog wel erg lastig vind is hoe ik mij moet kleden, met het warme weer is het zo min mogelijk aan en goed insmeren met zonnebrand maar als het 15 graden is wordt het wat lastig vind ik. Laatst had ik omdat ik dacht het is koud een lange broek met een jasje aan, nou dat had ik geweten. Ik had het ontzettend warm en de training was moeizaam. Ik ben er nu wel achter dat warm aankleden in de zomer is niet echt nodig omdat de warming-up mij letterlijk opwarmt maar dat vergeet ik dus nog wel eens.
Naast kleding heb ik ondertussen ook een goede koptelefoon en telefoon houder aangeschaft zodat deze mij niet belemmeren tijdens het lopen. Oortjes vind ik niet echt fijn omdat ik deze steeds verloor en het koortje mij ook in de weg zat. Het voordeel van een koptelefoon is ook dat ik nog steeds omgevingsgeluid hoor wat weer veiliger is.

WP_20150710_11_53_30_ProMijn Fitbit stappenteller is na maar 5 mnd gebruik alweer gesneuveld wat ik zelf erg jammer vond en was dan ook diep teleur gesteld  in de kwaliteit van het materiaal.
Ik heb gelukkig mijn geld terug gekregen en ik heb een sport/smartwatch van Microsoft aangeschaft. Deze bevalt mij veel beter deze heeft ook veel meer functies.
Zo kan ik via een app op mijn telefoon precies zien hoe ik gelopen heb omdat er op de Band zoals het apparaat heet een gps zit. Als ik iets verder ben met trainen kan ik zelfs trainingen op de Band zetten die mij kunnen begeleiden. Ook zit er een hartslagmeter op de Band wat ik erg fijn vind om te gebruiken. Zo kan ik in de gaten houden of mijn hartslag niet te hoog of te laag zit tijdens het trainen.

Denk dat dit wel de update was, zoals jullie kunnen lezen heb ik een hoop geleerd, mee gemaakt en ontdenkt.
Ik heb ontdekt dat ik veel doorzettingsvermogen heb en dat is niet alleen uit koppigheid.
Een goede voorbereiding is erg belangrijk, dat is ook iets wat ik heb ontdekt, het lijkt zo simpel, kleren aan schoenen aan en gaan met die banaan, maar nee wel goed eten en drinken anders schaad het meer dat dat ik er baat bij hebt.
Ik ben benieuwd hoe ik er voor sta over een maandje, dat zullen jullie begin augustus weer kunnen lezen.

Een gedachte over “Het rennende Mugje update #1

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.