Hoe komt een planteneter aan zijn eiwitten?

Het eerste wat je als planteneter gevraagd wordt door vleeseters is vaak: hoe kom je dan aan je
eiwitten?
Als jij plantaardig eet heb je die vraag vast geregeld moeten beantwoorden.

Mensen zijn al erg snel bezorgt of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt als je geen vlees, melk en eieren eet, want straks krijg je nog een te kort.

Vandaag heb ik het dan ook in mijn blog over: Hoe komt een planteneter aan zijn eiwitten.

tumblr_n6xe5nuJVa1sohvpko1_500

Bezorgdheid, niet nodig.
Als jij je zorgen maakt over of planteneters wel genoeg eiwitten eten dan kan ik je geruststellen, want die komen echt geen eiwitten te kort. In plantaardige voeding zit juist ontzettend veel eiwit en je lichaam gaat er nog slimmer mee om dan als het van een dierlijke oorsprong komt.
De meeste planteneters eten erg veelzijdig en veel omdat plantaardig voedsel nou eenmaal  minder volume heeft in de buik en beter verteerd dus je lichaam werkt erg efficiënt.
Dus wees gerust, als er iets is waar een planteneter geen tekort aan kan krijgen zijn het wel de eiwitten.

Jong geleerd is oud gedaan.
Wij leren van jongs af aan dat je eiwitten alleen of voornamelijk uit dierlijke producten kan
halen dus dit doen wij dan ook braaf.
Maar heb je wel eens nagedacht over hoe andere grote zoogdieren aan hun eiwit behoefde
komen? juist uit plantaardig eten en ze zijn gezond. Niet dat wij nu gelijk op gras moeten gaan leven want ik denk niet dat onze darmen daar geschikt voor zijn.
Maar in de basis gaat het lichaam van de mens net zo efficiënt om met plantaardige eiwitten als die van een planteneter zoals een gorilla of olifant (ik zeg expres niet: zoals een koe, want die eet van nature alleen maar gras en weide planten en niemand wil vergeleken worden met een koe toch!).

Eiwitten wat doen die voor het lichaam.
Eiwitten of ook wel proteïne genoemd (die twee betekenen het zelfde) zijn voor het
lichaam een hele belangrijke voedingsstof of eigenlijk wel één van de belangrijkste
voedingsstoffen.  Het lichaam gebruikt eiwitten vooral voor cel vernieuwing en
opbouw. Je lichaam is constant bezig met oude cellen te vervangen voor nieuwe en heeft hier dus eiwitten voor nodig. In eiwitten zitten aminozuren en er zijn 22 verschillende.
Een groot gedeelte maakt het lichaam zelf aan maar een aantal moet je uit je voeding halen
anders krijg je te korten en dan gaat het mis.
Een mens heeft gemiddeld 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig, vegetariërs,
topsporters en planteneters/vegans hebben iets meer nodig. Maar als je zwaarlijvig bent klopt deze berekening niet echt meer want dan zou je ontzettend veel proteïne moeten eten.

Wat aangeraden wordt al ben je dik of dun is dat 15-20% uit proteïne bestaat van je dagelijkse
maaltijden, dat is zo’n 115-150 gram proteïne en dan zit je wel goed.
Je lichaam is erg efficiënt om eiwitten uit plantaardige bron om te zetten naar brandstof, de aminozuren zijn al kant en klaar dus kunnen gelijk aan het werk. De dierlijke bron moet eerst
afgebroken en weer opnieuw in elkaar gezet worden met de juiste aminozuren bij elkaar
voordat ze ingezet kunnen worden.
Ik wil het niet te technisch maken anders snap ik er zelf ook niks meer van, ik verwijs je graag door naar infonu.nl , daar staan een hele hoop artikelen met meer informatie.

Wij gaan verder met de plantaardige eiwitten.

Plantaardige eiwitbronnen.
Als planteneter kom je echt niks te kort aan eiwitten als je let op wat je eet. Je hoeft echt niet
elke dag je vol te eten met bonen (wat een goede eiwitbron is daar niet van) of proteïne shakes achterover te klokken…nee eet je gevarieerd met veel verse groentes, granen, zaden, noten, bonen en peulvruchten, dan eet je ruim voldoende eiwitten.

Om je een voorbeeld te geven, je weegt 70 kilo dus dat betekend dat je volgens het
rekensommetje van 0,8 gram eiwitten x 70 kilo, 56 gram eiwitten per dag nodig hebt.
Eet je:
Als ontbijt: 100 gram havermout (13 gram eiwit), 50 gram walnoten (7 gram eiwit), een banaan (1 gram eiwit) en een lepel lijnzaad (3 gram eiwit)= zit je al op 23 gram eiwitten.
Als lunch: 2 sneetjes volkorenbrood (5,88 gram eiwitten) met avocado (10 gram eiwit) en tomaat (0,5 gram eiwit) = zit je op 16,38 gram eiwitten + 23 gram van ontbijt, tel je mee?
Als avondeten: portie aardappels (2 gram eiwitten) met broccoli ( 5 gram eiwitten) en een groenteburger (9 gram eiwitten) = zit je op 17 gram eiwitten + 16,38 +23=…
Je komt makkelijk uit op 56 en nog wat gram eiwitten met 3 maaltijden, dus nog geen snacks en
tussendoortjes, die tellen natuurlijk ook mee.
Zoals je ziet is het ontbijt al behoorlijk eiwitrijk dus een hele goede start van de dag.
Wil je zelf ook kijken waar wat in zit kan je de voedingswaardetabel.nl gebruiken, hier kan je per voedingsbron kijken wat de voedingswaardes zijn, erg handig.

Rijke plantaardige eiwitbronnen.
Eiwitten zitten zoals je ziet ruimschoots in plantaardige voeding, welke planten veel eiwitten
bevatten zijn de volgende.
Avocado, paranoten, boerenkool, peulvruchten, kiemen, bonen, broccoli, chiazaad, havermout, quinoa, amarath, zeewier (spirulina), paddenstoelen, zonnebloempitten en alle graan soorten, noten, zaden en groene (blad) groentes (ook kruiden tellen). Een hele ruime keuze zou ik zo
zeggen.
Zo zie je genoeg eiwitrijke voeding waar geen dier aan te pas komt.

Gevoelig onderwerp.
Het onderwerp eiwitten liggen nogal gevoelig bij mensen, er zijn tienduizenden meningen en
iedereen bedoelt het goed. Wat eigenlijk het probleem is en dat slaat niet alleen op proteïne maar voeding in het algemeen is dat er eigenlijk nog weinig bekend is over wat nou de juiste voeding is voor de mens en elk mens is ook weer anders.
Wat ik hierover kan zeggen is, blijf bij jezelf, andere kunnen je wel van alles voorschrijven maar het is jou lichaam en jij bepaalt welke voeding jij wilt eten (mits je geen medicatie slikt voor
bepaalde dingen anders altijd overleggen met je arts natuurlijk). Lees je in over voeding,
veranderingen gaan heel hard op het moment over gezonde voeding en er valt ontzettend veel nieuws te ontdekken.

Sites die ik heb gebruikt als inspiratie zijn o.a.
www.ingevanhaselen.nl
www.mindbodygreen.com
herbivoracious.com
www.jeffnovick.com
www.onegreenplanet.org

Ik hoop dat ik jullie weer wat dingen heb bijgebracht vandaag.
handtekening-mugje1.2

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.