Hoe maak ik mijn vakantie plantaardig.

hoe-maak-ik...

Ik ga op vakantie en ik neem mee, je kent dat spelletje vast nog wel van vroeger, nou zo’n gevoel heb ik nu, wat moet ik mee gaan nemen op vakantie aan eten. Ik ga aan het einde van de week namelijk een week op vakantie met de schoonfamilie naar Limburg. En dan na de kerst ga ik met mijn eigen familie ook weer een week weg, elke week gezellig met z’n allen in zo’n huisje. Het is wat druk, zo vlak achter elkaar maar ik heb er wel veel zin in.
Maar er doet zich dan als ik het even zo mag noemen een nieuw probleem voor, want wat moet ik allemaal mee gaan nemen. De meeste mensen hoeven zich alleen zorgen te maken over wat trek ik aan in de vakantie maar ik moet ook rekening gaan houden met wat ga ik eten. Omdat ik de enige ben die plantaardig eet moet ook rekening gaan houden met geen baas zijn in eigen keuken en beperkte keuzes en middelen.
Hoe ga ik twee weken lang mijn maaltijden plantaardig maken zonder dat het te veel gedoe wordt voor mij en de rest van de familie wordt. Ik wil niet als een zure veganist met lange tanden aan een worteltje zitten te knabbelen terwijl de rest van de familie lekker zit te eten.
Hoe pak ik dit aan, ja daar al een tijdje op te broeden, dus ik dacht bij mijzelf: dit kan nog best wel eens een interesant onderwerp zijn om over te schrijven.
Dus vandaag in mijn blog (met een personal touch) : Hoe maak ik mijn vakantie plantaardig.

Plan de campagne.
Ik ben iemand die altijd alles graag tot in de puntjes geregeld wil hebben en ik hou er helemaal niet van als iets niet geregeld is. Dus ik denk vaak al ver vooruit zodat ik op het moment dat het nodig is het meeste al bedacht en uitgedacht is, dat geeft mij rust. Nu is het op vakantie gaan met meerdere personen iets waar een hele hoop dingen gewoon niet geplant kunnen worden, zoals eetgewoontes, wensen, ruimte in de keuken en dat soort dingen.
Nu kan ik natuurlijk zelf veel gaan koken, iets wat ook zeker ga doen maar in die huisjes zitten kleine keukens met niet standaard spullen die ik thuis wel voorhanden heb dus hoe los ik dat op. Ik weet dat ik mij hier niet zo druk om moet gaan maken, maar dat zit nou eenmaal in de aard van het beestje en dat krijg ik er maar moeilijk uit. Het zal vast wel mee vallen, ontbijtjes en lunch zijn heel gemakkelijk plantaardig te maken en voor bij het avondeten zal het ook wel mee vallen.  Beide families eten graag groentes dus ik zal echt niet verhongeren.
Maar om toch wat meer gemoeds-rust te zorgen en jullie gelijk ook paar tips te geven over hoe je nou met groepsvakanties wel je eigen eetpatroon kan blijven volgen. Ik ben op internet en bij mede bloggers gaan kijken en heb ik heb paar handige tips gevonden, die ik wel kan gebruiken en dan ook deel op mijn blog met jullie.

Quote-Mindful-Monday-ELISE-27042015

Eet wensen.
Er kunnen zich momenten voordoen tijdens de vakantie dat er geen plek is voor een plantaardige aanpassing, als je met familie bent zal dat vast niet zo snel het geval zijn omdat deze al rekening met jou houden maar dat geeft geen garantie natuurlijk. Je kan je dan opgelaten voelen en moeilijk maar dat is echt een domme gedachte.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, voel je nooit schuldig omdat jij anders wil eten dan de rest.

Iedereen heeft bepaalde eet wensen waar rekening mee gehouden moet worden, de een wil geen kaas, de ander wil geen vis, die wil geen gluten en zij wil geen pakjes met E-nummers. Iedereen heeft wensen vanwege eigen redenen en keuzes, of het nu uit gezondheid, principes of fobie is. Dus jij bent eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, zo moet je eigenlijk denken.
En dan eet je maar een keertje een extra ontbijtje in de avond of echt iets heel anders dan de rest. Als jij relax met jou eet gewoontes omgaat doet de rest dat ook en zo laat je ook zien dat plantaardig leven niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Hou het simpel.
Een goede tip die ik jullie mee kan geven en een beetje aansluit bij het bovenstaande is: hou het simpel, maak het jezelf niet te moeilijk. Doe zo veel mogelijk zoals je het thuis ook op lost, (zoals ik het thuis oplos bijv.) gewoon een los pannetje met een goed gevulde saus van een boonsoort zoals linzen met ui, knoflook en kruiden die je bij de aardappels en groente kan serveren. Met pasta en rijstgerechten kan je heerlijke groenteschotels maken, iedereen vind dat ook lekker.
Ook is een tosti-ijzer op zulke vakanties erg handig om me eten nemen. Hierin kan je namelijk heel makkelijk groente burgers grillen (scheelt weer ruimte op de kookplaat).

Krat met eten mee.
Volgende tip is: neem een krat met houdbare spullen mee die je veel gaat gebruiken.
Stop er in ieder geval in wat je bij de drie maaltijden van de dag kan gebruiken. Zoals voor het ontbijt, havermout, topping melange van nootjes, rozijnen, zaden en dat soort dingen en specerijen zoals kaneel. Voor de lunch kan je producten voor op brood of cracker zoals hagelslag,
notenpasta, appelstroop en jam erin stoppen. Voor je avond eten kan je blikken bonnen zoals
linzen en kikkererwten mee nemen die je als vlees vervanger kan gebruiken. Vergeet je
favoriete kruiden en specerijen, kook oliën, thee, sausen, plantaardige vervangers en
melkvervangers vooral niet want vaak zijn juist deze de dingen die je vergeet mee te nemen.
Naast een tosti-ijzer kan je ook een keukenmachine, staafmixer en een blender mee nemen. Hiermee kan je weer lekkere smoothies, toetjes en sausen maken. Vaak zitten deze niet
standaard in zulke vakantie huisjes en die ga je dan ook zeker missen.
Maar beheers je en neem niet je hele voorraadkast en huisraad mee, er zijn vast wel winkels in de buurt waar je spullen kan kopen.

volle-auto

Dit is natuurlijk niet echt handig om te doen.

Ga mee met boodschappen doen.
Wat ook een erg handige  tip is die ik jullie mee kan geven is: ga mee boodschappen doen, zo heb je een eigen inbreng over wat er gegeten gaat worden. Als er een maaltijd geplant staat die niet echt vegan te maken is zoals een kaasfondue dan kan je er voor zorgen dat jij iets anders kan eten zoals een lekkere gevulde soep. Als jij de maaltijden mee plant dan kan komt het altijd wel goed.

Kook mee.
Mee koken is natuurlijk de beste manier om mee te bepalen wat er gemaakt wordt (maar dan moet je koken natuurlijk wel leuk vinden). Door mee te koken verlicht je de stress bij je familieleden/ mede vakantie gangers of ze niet per ongeluk toch iets toevoegen wat jij niet eet en jij weet zeker dat er niets dierlijks in zit. Door mee te koken laat je ook zien dat die plantaardige oplossing best simpel kan zijn. Neem paar kookboeken mee waaruit je kan koken, maak wat meer dan alleen iets voor jezelf zodat andere ook kunnen proeven en proberen.

Uit eten.
Met uit eten gaan is het vaak hopen dat het restaurant in ieder geval een goede vegetarische kaart hebben. Maar daar kan je helaas niet altijd vanuit gaan, dus bereid je ook voor op dat er mischien niet zo veel keuze is. Mocht er meer dan alleen een kaas gerecht op de vegetarische kaart staan dan zijn de meeste prima aan te passen naar plantaardig. De meeste restaurants willen ook prima met je mee denken, die zijn andere eet wensen wel gewent. Geef aan dat jij plantaardig of gebruik liever het woord veganistisch (die kennen zie iets beter) wil eten en kijk samen naar wat er mogelijk is. Vaak kunnen ze een heerlijke groente schotel met rijst of
aardappels voor je samenstellen.
Je kan ook dikke pech hebben en net in dat restaurant zitten waar ze niet met je mee willen denken, dat kan ook voorkomen helaas. Wat je hier kan doen is kijken of een soep vegetarisch is en dan de room weg laten zodat hij plantaardig word, dit doe ik zelf ook en is een makkelijke oplossing. Verder kom je meestal uit bij een salade, geen echte maaltijd omdat deze vaak vooral uit niet vullende blaadjes sla bestaan maar je hebt iets. Bij de bijgerechten staan geregeld ook gerechten zoals patatjes, gepofte aardappel, mais, kleine salade en dat soort dingen die samen een prima maaltijd kunnen zijn.
Het voelt mischien wat gek om op deze manier ook gezellig me eten kunnen eten maar het is helaas de realiteit dat veel restaurants en eettentjes nog niet echt gewent zijn aan dit soort eet wensen.

keuzes-makenIk ben heel benieuwd naar hoe mijn vakanties zullen verlopen, ik weet dat voor mijn schoonfamilie het een hele openbaring zal gaan
worden over hoe ik nou echt eet, want deze
hebben geloof ik niet echt een idee wat dat
plantaardig eten nou is.
Dit is bij de voorbereiding ook te spraken
gekomen hoe ik dat nou ga doen, dat
plantaardig eten op vakantie. Dus deze
vakantie zal ook erg goed zijn, dat zij ook een beetje zien hoe ik nou eigenlijk eet, het is een beetje buitenaards voor ze zei mijn man als grapje maar zo kan het best wel over komen op mensen. Het zijn echte vlees liefhebbers net als mijn man dus ik verwacht niet dat zij mijn vleesvervangers en prutjes ook gaan eten maar we gaan het zien.
Met de vakantie met mijn eigen familie zal het denk iets eenvoudiger worden, deze hebben al vaker gezien hoe ik eet en zelfs mee gegeten. Deze staan iets meer open voor andere maaltijden dan aardappels groente en vlees dus ik denk dat het koken best leuk gaat worden.

Ik zal proberen op op vakantie mee te bloggen over wat ik allemaal beleef, want we gaan veel leuke dingen doen. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik paar blogjes klaar heb staan zodat het niet te stil is op het blog. Er zijn in ieder geval nog 2 of 3 blogjes met een lekker kerst recept in de maak en andere leuke dingen, dus als ik wifi heb of opzoek zullen deze op het blog
verschijnen.

Mocht je nog handige vakantie tips voor mij hebben, dan lees ik deze heel graag terug als en reactie op die blog.
handtekening-mugje1.2

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.