Kom in de benen!

Roept mooi weer jou ook naar buiten? nou mij wel, ik geniet van buiten zijn of het nou winter of zomer is, als het weer het toelaat wandel ik graag buiten.
Wandelen is ook echt erg gezond, niet alleen omdat je buiten bent maar ook omdat je beweegt.

Vind je het moeilijk om meer te bewegen dan kan ik je mischien helpen met mijn blog van vandaag, want vandaag wil ik jullie motiveren om in de benen te komen.


Bewegen is gezond.

In beweging zijn is ontzettend gezond, door bewegen pompt er bloed door je lichaam en zorgt dat de kans op bijvoorbeeld hart en vaatziekte verkleind wordt. Door bewegen kan je ook afvallen en meer uithoudingsvermogen krijgen. Bij bewegen hoef je niet gelijk te denken aan naar de sportschool te gaan of intensief sporten in de buitenlucht. Nee gewoon wandelen is al voldoende om je gezondheid een goede boost te geven. Volgens de hart stichting is 30 min bewegen per dag al voldoende om je gezondheid te bevorderen. Maar als je wil bewegen voor echt iets te bereiken zoals afvallen wordt minimaal 1 uur toch wel aangeraden.

Niet denken maar doen.
We denken vaak veel te ingewikkeld na over bewegen, dat het te veel tijd kost of het weer is niet goed, je voelt je niet helemaal fit, geen zin en etc. eigenlijk zijn dat allemaal smoesjes.
In bijna alle weersomstandigheden kan je prima een wandeling maken, als jij je maar goed kleed. Door te veel binnen te zitten kan je juist jezelf wat minder fit voelen, door een frisse neus te halen voel je jezelf vaak gelijk een stuk beter. Heb je geen zin? dan moet je zin maken, het is gewoon doen, neem jezelf voor om bijvoorbeeld een blokje om te gaan of even dat pak koffie te halen in de winkel met de fiets. Achteraf mag je dan weer trots op jezelf zijn dat je toch in beweging bent geweest en dat motiveert weer om meer te gaan bewegen.

wandelen

Weetje wat ik geef jullie paar tips die ik zelf ook toepas om van mijn kont te komen. Want ik kan ook een echte bank hanger zijn hoor, lekker filmpjes, series en internetten kijken en niks doen doe ik ook erg graag. Maar ik weet dat zulk gedrag niet echt bevorderend is voor mijn gezondheid en kies bewust voor beweeg momenten om het niks doen te doorbreken.

Woon-werk verkeer.
Doe je woon werk verkeer niet met de auto als het in de afstand te doen is maar met de fiets of de benenwagen. Is dit te ver? zet de auto verder van je werk af en wandel het laatste stuk of stap paar haltes eerder uit de bus. In het begin moet je even doorzetten maar je went erg snel aan deze kleine aanpassing.
Ik wandel erg graag, ik wandel geen lange afstanden maar ca. 8-10 km is een afstand die ik wel op een dag doe. En dit is erg makkelijk om te realiseren voor mij want ik doe mijn woon werk verkeer met de benenwagen. Dit kan ik doen omdat mijn werk in de stad is waar ik woon en maar 3 km wandelen is vanaf mijn huis. Ik wandel nu al een aantal jaartjes naar mijn werk en vind het heerlijk. Tijdens het wandelen kan ik mij al voorbereiden op mijn werkdag en op de terugweg kan ik lekker ontladen.

Nederland in beweging.
Het klinkt wat raar, vooral voor een jonge meid als ik maar ik doe wel eens mee met Nederland in beweging op Nederland 1 om kwart over 9 op een doordeweekse dag. Het is maar 15 minuten even voor de tv mee doen met de ochtendgymnastiek en je kan je dag verder beginnen. Is het tijdstip te laat, je kan ook via internet een uitzending kiezen en zelf bepalen wanneer je mee doet.
Ik gebruik deze uitzending ook wel eens als warming-up voor mijn wandeling of hardlooprondje buiten.

Winkel niet om de hoek maar in een andere wijk.
Ga niet naar je buurtsuper maar ga naar eentje in een andere wijk waar je 20 min voor moet fietsen of een eindje voor moet lopen. Bij ons zit een winkel eigenlijk praktisch om de hoek maar ik kies vaak om toch even naar die van de stad te lopen, dan heb ik gelijk weer wat stappen gezet.

Koop een stappenteller.
Dit is echt een gouden tip vind ik zelf, omdat deze mij zelf ontzettend motiveert om in de benen te komen. Ik wandel nu 2 jaartjes met een stappenteller en heb ondertussen 3,479,516 stappen gezet wat neerkomt op 2,501.15 km. Ja dat is echt een hele hoop of niet! werkt ontzettend motiverend. Ik probeer elke werkdag dan ook 10.000 (ca. 8 km) stappen te doen en dat lukt eigenlijk altijd. Het hele jaar door loop ik naar mijn werk en in het weekend wandel ik vaak een stuk.
Stappentellers zijn als app te krijgen voor op je smartphone of (en de manier waar ik voor heb gekozen) via een goede activiteiten tracker (stappenteller).
Ik heb gekozen voor eentje om mijn pols van het merk Fitbit, hij heeft naast vele functies ook een mooi design. Ik kan hem als horloge gebruiken en hij houd naast mijn stappen ook de gelopen afstand, de verbrande calorieën, de verdiepingen die ik neem en hoe ik slaap allemaal bij.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, je kan er eentje voor paar euro bij de Action halen (verwacht geen kwaliteit) of een goede aanschaffen die accuraat je activiteiten telt, dan zit je zo rond 30-60 euro voor eentje aan je broek, een voor om je pols begint toch wel bij de 100 euro, maar dan heb je wel een goed product. Vaak zit er nog een programma bij die samen kan werken met je smartphone en pc om onder andere de statistieken, je eetgedrag en drink gedrag(water) bij te houden wat weer handig is voor meer bewustwording in je beweeg en eetgedrag. Als extra functie heeft deze stappenteller ook een wekker, hij begint te trillen als de wekker gaat.
fitbit-eigen-arm

Beweeg samen.
Heb je moeite om in beweging te komen? om een extra duwtje in je rug te geven spreek iets samen met een ander af. Dan heb je een soort verplichting en leg je het niet zo makkelijk naast je neer. Ga samen zwemmen, fietsen, wandelen of naar de sportschool, er zijn genoeg leuke activiteiten te bedenken die je samen met iemand anders kan gaan doen.

Jou gouden tips?
Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig of jullie mischien ook nog een gouden tip hebben om meer te gaan bewegen.Wat passen jullie zelf toe om meer te bewegen? heb je een leuke tip laat dan een reactie achter op deze blogpost.

Hier laat ik het vandaag bij.

handtekening-mugje1.2

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.