Weg met die koolhydraten angst en eet!

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekend dat de sportscholen weer vol zitten met mensen die als goed voornemen hebben, afvallen en meer bewegen. Ook zijn er weer duizenden mensen op een dieet gegaan. Allemaal hele goede voornemens natuurlijk, ik ben een grote voorstander van gezonder gaan leven. Maar dan moeten die goede voornemens natuurlijk niet na 1 maand al in de kast verdwijnen.
Maar dit blog zal niet gaan over afvallen en sporten maar zoals de titel al zegt over koolhydraten. Mensen zijn bang om koolhydraten te eten, omdat ze aangepraat is dat je van koolhydraten dik wordt. Deze angst zorgt ervoor dat mensen ongezond gaan eten door een raar dieet te volgen of slecht eetpatroon te hebben zicht niet goed voelen maar juist zwak, ziek en stront chagrijnig. Het gewicht gaat op en neer en vaak komt er meer bij dan dat er af is gegaan wat eigenlijk ook heel ongezond is voor je lichaam dat gejojo.
Dit heeft allemaal met het weglaten van koolhydraten te maken, hoe dat zit vertel ik vandaag in dit blog. Ik hoop dat je na het lezen van dit blog die koolhydraat weer gaat waarderen en de angst om deze te eten weg genomen is.

koekjeappel

Ons lichaam brand op koolhydraten, zonder functioneert het niet.
Ons lichaam is gebouwd om op koolhydraten te branden. Krijg je te weinig koolhydraten binnen doordat je niet genoeg eet dan komt je lichaam in actie en gaat vetreserves aanspreken.
Je lichaam kan prima van opgeslagen vetten even vooruit maar je hersenen niet, die hebben een constante stroom van glucose nodig om te functioneren. Heb je te weinig glucose aanvoer naar je hersenen dan kan jij je moe, chagrijnig, angstig, en ziek voelen en functioneer je alles behalve efficiënt. En waar zit glucose in? juist in koolhydraten want een koolhydraat uit eten wordt omgezet in glucose waar je lichaam op brand. Wat gebeurt er nu in je lichaam.
Als je te weinig eet gaat je lichaam zichzelf opeten, niet alleen de vetreserves maar ook de proteïne die in je spieren zit worden ingezet om je lichaam de laten functioneren. Is de hongersnood afgelopen (want zo voelt dat voor je lichaam), dan kan je lichaam weer normaal gaan
functioneren. De reden dat mensen aankomen is dat als je lichaam weer voedingsstoffen binnen krijgt maar dit te veel in de vorm van bijv. vetten, hij deze omzet in lichaamsvet voor de volgende hongersnood. Dit komt omdat je lichaam zo van slag is van dat wel en niet genoeg voedingstoffen binnen krijgen. Maar eet je gezond, met genoeg koolhydraten om op de branden dan hoeft je lichaam niet zulke drastische maatregelen te nemen om te overleven en gebruikt het alles wat er binnen komt. Maar hoe zit dat dan met die koolhydraten, als je er te veel van eet wordt je dik toch?

Onze koolhydraten fobie.
Ons wordt al zo’n 30 jaar aangepraat dat koolhydraten slecht zijn omdat wij er dik van worden. Maar wij worden niet dik van die koolhydraten maar van het vet die veel worden toegevoegd aan koolhydraat rijke producten. Want een aardappel is op zich een hele goede bron van koolhydraten maar voeg je hier vet aan toe zoals in de vorm van olie dan wordt de aardappel ineens iets heel ongezonds. Er wordt ons al jaren verteld dat het eten van veel koolhydraten ongezond is, maar daar ben ik het niet mee eens, je hebt namelijke goede een slechte koolhydraten, dat zit zo.

Goede v slechte koolhydraten.
Koolhydraten komen vooral uit plantaardige producten zoals granen, bonen, aardappels, groente en fruit. In groente en fruit zit van nature bijna tot geen vetten dus dat maakt deze vorm van koolhydraten zo gezond. Dit zijn dus zoals ze noemen goede koolhydraten omdat deze niet tot weinig bewerkt zijn. Gezonde koolhydraten zijn volle koolhydraten, er zitten een hele hoop goede voedingsstoffen in waar je lichaam wat mee kan.
Slechte koolhydraten krijg je door de gezonde koolhydraten te bewerken en te combineren met vetten zoals bewerkte granen, suikers, olie, dierlijke producten zoals melk, vet en ei. Slechte koolhydraten zijn vooral lege koolhydraten, hierin zitten veel dik makende stoffen zoals suikers en vet. Hier kan je lichaam niet zo veel mee behalve opslaan in je vet cellen voor later. Wil je afvallen en gezond leven dan moet je dus zo veel mogelijk die slechte koolhydraten laten staan.

goed-en-slechte-koolhydraten

Gezond eten en afvallen.
Met gezond eten bedoel ik genoeg eten, niet te veel en zeker niet te weinig, we willen natuurlijk niet die hongersnood weer veroorzaken in ons lichaam. Wat je lichaam per dag nodig heeft om te overleven zijn 1200 calorieën, maar dat is genoeg voor als je letterlijk niets doet, dus beweeg je dan heeft je lichaam meer nodig. Een vrouw heeft 2000 en een man 2500 calorieën nodig om gezond de dag door te komen. Er wordt aangeraden om tussen de 40 en 70% van je dagelijkse calorieën uit kooldraden te halen. Een plantaardig eetpatroon wordt dan al gouw een hele goede optie. Want in groente en fruit zitten er een hele hoop koolhydraten. Ook een erg fijn voordeel van veel groente en fruit eten is dat je er veel, heel veel van kan eten. Door meer te eten val je af, ja klinkt een beetje raar maar dat zit zo. Dit komt natuurlijk doordat er in groente en fruit weinig tot geen vetten zitten, dus om aan de dagelijkse calorieën te komen mag je veel meer eten.
Maar bij het bereiden van het eten moet je ook nog opletten, wat men vergeet is dat bij het koken van gezond eten er nog veel lege calorieën worden toegevoegd in de vorm van boter, olie, room, sausjes en marinades. Wil je afvallen gebruik deze dan ook zo min mogelijk maar bak liever in een laagje bouillon of water en gebruik een goede anti aanbak pan.
Vetten heeft je lichaam natuurlijk wel nodig, dus al het vet uit je eetpatroon te schappen is ongezond. Gezonde vetten kan je halen uit zaden en noten, avocado’s en kokos. Maar gebruik hier niet te veel van want wat te veel is slaat je lichaam weer op in de vet cellen en dat maakt je weer dik.

Hoe wel te eten.
Gezond eten is dus vooral genoeg gezonde koolhydraten eten uit groente en fruit, weinig vet zoals olie gebruiken en je valt vanzelf af mocht je te veel kilo’s hebben. Ben je op gewicht dan moet je er voor zorgen dat je genoeg calorieën eet om op gewicht te blijven.
Schrap vooral niet die koolhydraten uit je eetpatroon, dat doet meer fout dan goed.
Eet ook meer dan 3 maaltijden op een dag, knabbel af en toe op een appel,banaan, een boterham etc, zodat de oven in je lichaam goed blijft stoken en zo is je lichaam optimaal voor jou kan zorgen.
Begin de dag bijvoorbeeld met een goed ontbijt zoals havermout of muesli met fruit zodat je lichaam een goede start van de dag heeft. Eet vooral groente en fruit met veel voedingsstoffen zoals koolhydraten en vezels.
Kies bijvoorbeeld voor aardappel, linzen, granen en daarbij verse groentes. Combineer zo min mogelijk de gezonde koolhydraten met de slechte en je zult merken dat jij je veel beter gaat voelen, meer energie krijgt om actief te worden en afvalt.

Ik ben een groot voorstander van zo plantaardig mogelijk eten omdat deze manier van eten je lichaam het meeste goed doet. De meeste vegans en plantaardige eters eten ook veel koolhydraten, in de VS heet dit ook wel “High Carb Low Fat” en ik probeer zelf ook op deze manier te eten. Daar zijn ook diverse dokters die met een plantaardig eetpatroon mensen met ernstige ziektes zoals hartkwalen, diabetes,  maag en darm klachten, overgewicht, zelfs kanker genezen door de patiënten een plantaardig eetpatroon te geven. Mensen worden weer gezond en vitaal. Zo heb je John MCDougall, een arts waar ik veel bewondering voor heb. Hij richt zich vooral op het eten van starch (koolhydraten) en weinig olie. Hij heeft mocht je dat interessant vinden op YouTube veel informatie gezet in de vorm van lezingen, informatieve filmpjes en web seminars. YouTube is een goede bron van informatie over plantaardig eten, binnenkort zal ik een blog maken over leuke en informatieve YouTube kanalen.

Hier laat ik het voor vandaag bij, ik hoop dat jullie dit blog interessant vonden om te lezen en wie weet kan jij er nog wat mee.

Tot het volgende blog.

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.